Aannamegesprek

Nadat het overlijden is gemeld bij Alphega volgt een zogenaamd aannamegesprek met de uitvaartverzorger. Dit gesprek kan plaatsvinden op de door u gewenste locatie; bij u thuis of het (woon)huis van de overledene, ziekenhuis of verzorgingscentrum. Ook is het mogelijk om het aannamegesprek te laten plaatsvinden ten kantore van Alphega of in de uitvaartshowroom. 

Tijdens het aannamegesprek moeten een groot aantal beslissingen worden genomen door de nabestaanden. Enkele voorbeelden hiervan zijn:

  • Begraven of cremeren? En op welke datum?
  • Welke begraafplaats of crematorium?
  • Wie doet de laatste verzorging? En welke kleding?
  • Uitvaartkist of wikkeldoek? Wat voor houtsoort, kleur of stijl?
  • Waar vindt de opbaring plaats? Thuis of in een uitvaartcentrum, kerk of verenigingsgebouw?
  • Hoe wordt het overlijden kenbaar gemaakt? Een rouwbrief en/of advertentie? Welke tekst en/of afbeelding wordt hier vermeld?
  • Hoe wordt de afscheidsdienst ingevuld? Sprekers, muziek en welke locatie? Besloten of openbaar?
  • Is er gelegenheid tot condoleren? Welke consumpties en welke locatie?
  • Vervoer van de overledene en eventueel nabestaanden? Rouwauto of koets? Volgauto of volgbus? Welke kleur?
  • Voorkeur voor rouwbloemwerk? Of juist niet?



Niet iedere beslissing behoeft tijdens het aannamegesprek direct te worden genomen. Bijvoorbeeld de invulling van de afscheidsdienst, dit kan ik de aanloop naar de dag van de uitvaart verder worden afgestemd. 

De uitvaartverzorger stemt naar aanleiding van het aannamegesprek de genomen beslissingen af met alle betrokken instanties, zoals bijvoorbeeld begraafplaats of crematorium. Ook verzorgt de uitvaartverzorger alle verdere (wettelijke) formaliteiten om de uitvaart geheel volgens de wensen te laten plaatshebben